خوراکی های شب یلدا شامل میوه‌هایی چون هندوانه، انار، انگور،‌ سیب و خیار، آجیل و خکشبار مانند پسته، بادام، تخمه، گندم و میوه‌های خشک، لبو و شیرینی‌ها می‌شود.

پاییز باروبندیل خود را جمع کرده و درون انتهای خیابان آذر به انتظار زمستان ایستاده هست و طولانی‌ترین شبش را به احترام رسیدن پیر فصول جشن می‌گیرد.
طبق رسوم قدیم، ایرانیان درون آخرین شب پاییز گرد هم جمع می‌شوند و تا پاسی از شب به گفتگو، شعرخوانی، بازی‌های دسته‌جمعی، خاطره و قصه‌گویی می‌پردازند. اما درون این میان خوراکی های شب یلدا نقش ویژه‌ای درون این مهمانی‌ها و دورهمی‌ها دارند که می‌توانند جنبه نمادی داشته باشند. برای مثال میوه‌های پر دانه نمادی از برکت و میوه‌های سرخ‌رنگ نماینده خورشید هستند. درون ادامه با خوراکی هایی که درون این شب دسترس از اين‌ها بیشتر رواج دارد و خواص اين آشنا می‌شویم.

خوراکی های شب یلدا

۱٫ هندوانه
 بااینکه هندوانه یک میوه تابستانی و یادآور گرمای تابستان و حرارت هست یکی از خوراکی های اصلی شب یلداست. باور بر این هست، اگر مقداری هندوانه درون شب یلدا بخورید درون سراسر زمستان طولانی، سرما و بیماری بر شما غلبه نخواهد کرد و این باور، با خواص هندوانه که سرشار از ویتامین‌های A و B و C هست، مطابقت دارد. هندوانه همچنین بهترین منبع بتاکاروتن و لیکوپن هست که از آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی هستند و از بروز سرطان‌ جلوگیری می‌کنند. ازآنجایی‌که ۹۰ درصد بافت هندوانه از آب تشکیل‌شده هست، برای رفع عطش و شادابی پوست و برای جلوگیری و دفع سنگ کلیه نیز بسیار مفید هست.

 خوراکی های شب یلدا


۲٫ انار
یکی از زیباترین و اصلی‌ترین خوراکی های شب یلدا انار هست. این میوه درون سفره شب یلدا نماد شادی و زایش هست، انار میوه‌ای هست که از قدیم از اين به‌عنوان میوه‌ای خون‌ساز یاد می‌شود و نوشیدن آب انار به افراد ضعیف توصیه می‌شود چراکه سرشار از آهن هست و درنتیجه موجب افزایش انرژی و خون‌سازی درون بدن فرد می‌شود. انار سرشار از آنتی‌اکسیدان، ویتامین C و پتاسیم هست و سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌گردد. همچنین درون کاهش کلسترول خون و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی نیز مؤثر هست. ازآنجاکه انار تصفیه‌کننده خون هست و خون مانند زندگی یا زایش دوباره انسان هست، به همین علت انار را نماد زایش و شادی می‌دانند.

خوراکی های شب یلدا


۳٫ سایر میوه‌های زمستانی
درون شب یلدا به‌غیراز انار و هندوانه اصولاً ظرف میوه‌های متنوع مانند سیب، پرتقال، ‌ازگیل،‌ خرمالو، کیوی،‌ نارنگی و… دیده می‌شود که هرکدام خواص بسیاری دارند. مثلاً سیب به‌عنوان میوه‌ای خوش عطر با داشتن منبع غنی از ویتامین‌ها برای سلامتی انسان بسیار مفید هست. سیب همچنین به بهبود تنفس، درمان و پیشگیری از آسم، افزایش انرژی بدن، افزایش بینایی و بهبود دیابت نیز کمک می‌کند.


۴٫ انگور یا کشمش
مصرف انگور درون شب یلدا به علت داشتن خاصیت گرمی و خواص فراوان توصیه‌شده هست. درگذشته انگورها را به‌صورت آونگ به هم وصل کرده و درجایی خنک آویزان می‌کردند و درون شب‌های سرد زمستان به‌ویژه شب یلدا و درون مجالس و میهمانی‌‌ها از اين‌ها دسترس کرده از میهمانان خود با اين پذیرایی می‌کردند. درون برخی از مناطق نیز انگور را درون سرکه نگه‌داشته و خوراکی از انگور به نام حلالی برای شب یلدای خود و خانواده تهیه می‌کردند.

انگور - کشمش - آونگ انگور 


۵٫ آجیل
یکی از خوراکی های شب یلدا که با شب‌نشینی طولانی شب چله هماهنگی دارد آجیل و تنقلات هست. آجیل دارای انواع ویتامین‌های گروه E و B، روی، کلسیم، فسفر و پتاسیم، منیزیم، ویتامین A و پروتئین هست که وجود این مواد درون بدن موجب افزایش تراکم استخوان و جلوگیری از ریزش مو و چین‌وچروک پوست، درمان افسردگی، افزایش قدرت بینایی و رفع خستگی و گرفتگی عضلات می‌شود. آجیل‌ها با داشتن اسیدهای چرب امگا ۳ و چربی غیراشباع ضامن سلامتی قلب بوده و با داشتن مقادیر زیادی فیبر سبب کاهش میزان کلسترول خون می‌شود. آجیل شب یلدا شامل پسته، بادام، گردو، فندق هست. آجیل سنتی  نیز شامل ‌تخمه آفتاب‌گردان،  گندم بوداده، نخود برشته، شاهدانه، برنجک،  تخمه هندوانه و کدو، بادام، پسته، فندق، گردو، کشمش و مویز، انجیر و توت خشک و… می‌شود.

آجیل - میوه خشک


۶٫ لبو
ریشه چغندر پخته‌شده لبو نام دارد که جایگاه ویژه‌ای درون میان خوراکی های شب یلدای ایرانیان بازکرده هست. لبو درون شب‌های سرد زمستان بسیار مطبوع بوده و دارای خواصی چون شستشوی معده برخوردار می‌باشد. همچنین دارای مقادیری مواد مغذی و ترکیبات مؤثر فولات، کلسیم، منگنز، پتاسیم، آهن، بتانین، اسیدمالونیک و فیبر هست.

تصوير لبو - چغندر پخته شده


۷٫ شیرینی‌ها و دسرها
شیرینی‌ها درون اکثر مهمانی‌ها حضور دارند و درون شب یلدا نیز شیرینی‌هایی مثل باسلق، قطاب، پشمک و دسرها، کیک‌ها و شیرینی‌های خانگی از خوراکی های اصلی جشن یلدا محسوب می‌شوند.  بهتر هست درون این شب از زیاده‌روی درون خوردن شیرینی اجتناب کنید.

کاپ کیک هندوانه ای - شیرینی

توصیه‌ها و نکات تغذیه‌ای درون شب چله

  • درون این شب یا شام نخورید و یا شامی سبک که چندان چرب نباشد برای خود یا مهمانانتان درون نظر بگیرید.
  • سعی کنید به‌جای آجیل شور از آجیل‌های شیرین که حاوی مویز، توت و انجیر خشک نیز باشند،دسترس کنید.
  • هندوانه را خیلی کم، درون ابتدای میهمانی و پیش از غذا مصرف کنید.
  • سالمندان و افراد سردمزاج یا مبتلایان به بیماری‌های دارای طبیعت سرد مانند مشکلات گوارشی چون ریفلاکس، نفخ یا بدهضمی، کم‌کاری تیروئید، کبد چرب، افسردگی‌ها و… کمتر خوراکی سرد مصرف کنند.
  • بهتر هست لبو را باکمی از آب اين میل نمایید تا خاصیت ملین بودن آب لبو از ایجاد یبوست جلوگیری کند.
  • مصرف پرتقال بنابراين از شام، می‌تواند موجب نفخ شود.
  • بنابراين از شام میوه نخورید و یا نیم تا یک ساعت بنابراين از شام، از سیب یا انار شیرین دسترس کنید.
  • افراد دیابتی هم می‌توانند به‌اندازه معمول و با محدود کردن مصرف میوه‌ها و غذاهای دیگر، انار شیرین بخورند.
  • دسترس از نوشیدنی‌هایی چون چای با هل یا دارچین یا زعفران، دم‌نوش نعنا باکمی نبات، معجون شیر بادام با عسل و.و. از نوشیدنی‌های مناسب شب یلدا به حساب می‌آیند.

این روزها که انسان‌ها هرچه بیشتر به سمت غار تنهایی خود و سرگرم شدن درون دنیای مجازی پیش می‌روند به پا داشتن و حفظ آیینی چون شب یلدا فرصتی هست برای باهم بودن و بازآموزی سنت‌ها و آموخته‌های فرهنگی چون صله‌رحم و احترام و دیدار بزرگ‌ترها. چه خوب هست که این فرصت‌ها را قدر بدانیم و چندان هم درگیر چندوچون خوراکی های شب یلدا و تجملات مهمانی نشویم.

 

اشتراک در شبکه اجتماعی

گوگل پلاس فیسبوک تویتر لینکدین دیگ کلوب فیسنما